söndag 8 januari 2017

För att kunna leva - av Yeonmi Park



Det finns människor på denna jord som lever ett liv som du i din vildaste fantasi inte kan förstå hur de klarar. På något sätt känns Yeonmis berättelse inte verklig. Eller så är det så att jag gärna vill att den inte är det. Jag vill så gärna kunna tänka mig att detta är lika mycket fiction som i Game of Thrones. Men tyvärr är denna bok sann. 

Boken igenom redogör hon sakligt för hur hur barndomens tillvaro tar sig an. Det är som om jag stänger av min egen empati när jag läser för att överhuvudtaget kunna läsa vidare. Såsom Yeonmi själv gjort hela sitt liv för att överleva i det Nordkorea där hon växer upp och lever sina 13 första år i livet. Innan hon flyr via Kina, Mongoliet och slutligen når Sydkorea. Hon är en ung människa som idag 23 år gammal har upplevt saker som ingen någonsin ska behöva uppleva under en hel livstid. Jag har alltid visst att jag lever i en skyddad del av världen. Det blir extra tydligt när jag läser boken. Att få lov att vara fri i kropp och tanke är inte alla förunnat och något vi, jag tar för givet om jag ens tänker på det. 

När jag läst klart boken kollar jag några Youtube klipp och berättelsen kommer i kapp mig när jag ser ett klipp från One Young World Summit på Irland. Detta tal som Yeonmi håller har jag precis läst om. Då spricker mitt skydd och tårarna kommer. Där landar berättelsen inom mig. Jag tackar min dotter som var den som villa köpa boken. Utan henne hade jag inte vetat vem Yeonmi Park är eller vilka uppoffringar hon behövt göra för att hjälpa sin familj till en bättre tillvaro och sprida kunskap om Nordkorea. Vi kan alla inspireras av hennes berättelse till att göra stordåd i våra egna liv och sakta men säkert göra denna värld till en bättre plats, för dig, mig och alla andra!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar