tisdag 3 januari 2017

Kaosologi av Micael Dahlen


… och plötsligt åkte en glasskål i golvet och gick i kras. Detta skapade ett nytt händelseförlopp, något som jag inte förutsett. Oj, vad skönt att livet inte blir som vi tänkt oss! För hade det varit lönt att leva om vi redan visste utgången, vad varje sida i livets bok innehöll?

Istället finns det oändligt med alternativa vägar varav vi till slut hamnar på en som ständigt kan ändra riktning. Ofta kanske vi tror att en viss väg är den trevligaste, skönaste osv. Men kan vi egentligen någonsin få reda på det?

 

Ja, detta var mina egna tankar efter att jag läst boken Kaosologi av Micael Dahlen. När jag var på sista kapitlet tänkte jag att jag efteråt måste sammanfatta alla hans bra ord i en mening och bära med mig den som en lärdom. Det behövde jag inte – han hade så snällt sammanfattat det hela till mig.

Om du också vill ta en genväg gå då till sidan 239. Men jag rekommenderar dig verkligen att strunta i det och istället läsa hela boken. Jag är ju förvisso en sån som Micael nämner, en som läser böcker från pärm till pärm, och det går säkert att läsa boken på andra sätt också. Men boken innehåller MYCKET tänkvärt som KAN påverka hur du ser på resten av ditt liv, stund för stund. En annorlunda bok som kanske inte direkt är en mindfulness bok, en bok om medveten närvaro. Men samtidigt är just det, väldigt mycket! TACK Micael för väl skrivna ord! Du ÄGER!

 

Nu ska jag återgå till mitt nujag, romanleva och hitta lyckostunderna! Glöm inte att avmåstefiera, använda dig av din vankraft, dina krivkar, förtankar och parallellmakt för att påverka livssuddet och förstå kaosologin.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar